2007. február 2., péntek

Ronda,de érdekes

Egy francia ceg olyan autot keszitett, amelybe se benzin, se autogaz, se hidrogen nem kell, csak nemi nagynyomasu levego. A Moteur Development International autojaban mindemellett az a szep, hogy jobban hasznalhato, mint egy elektromos auto, viszonylag olcson eloallithato, es szukseg eseten otthon is feltoltheto. A prototipusba epitett 50 loeros eroforrasa akar 130 km/h sebesseggel is mozgatja a fura, kisbusz-szeru jarmuvet, es a hatotavolsaga is elfogadhato, a meresek szerint akar 200 km is lehet. Az auto uzemanyagkent több mint 300 bar nyomasu levegot hasznal, amelyet egy specialis holegmotorban fognak munkara.
A motorban ket dugattyu dolgozik: az egyik kornyezeti nyomasu levegot surit nagy sebesseggel kb. 20 bar nyomasra, amely igy fel is melegszik kb. 400 fokra. A forro levegobe aztan befecskendezik a 300 bar nyomasu, de alacsony homersekletu levegot. Ez a kisebb nyomas es a nagyobb homerseklet hatasara hirtelen kitagul, de mar a masodik, nagyobb dugattyuban, amelynek mozgasat hagyomanyos modon, forgattyus mechanizmussal alakitjak forgo mozgassa. A rendszer nagy elonye, hogy a minimalis hoterheles miatt igen nagy lehet az elettartama, olajcserere peldaul csak 50000 kilometerenkent van szuksege.
Termeszetesen karosanyag-kibocsatas es zaj nincs, a rendszer viszonylag egyszeru es meg sok helyet sem foglal.
A tobbi alternativ hajtas legnagyobb problemaja, az uzemanyag-utántoltes az MDI autojanal viszonylag egyszeru: az autoba ugyanis beepitettek egy kis kompresszort, amely 220 voltos halozatra kotve mintegy 3,5 ora alatt tolti fel a tartalyt. Ha ez az ido tul sok volna, a feltoltes nagyteljesitmenyu ipari kompresszorral is lehetseges, ami alig harom perc alatt kepes vegezni a feladattal.
Az MDI egyelore negy prototipust allitott elo, ezek kozul ketto szemelyszallito egyteru, amelyeket leginkabb taxinak szannak, egy furgon, egy pedig platos kisteherauto. A tervek szerint hamarosan megkezdodhet az autok szeriagyartasa is. Az MDI autoja kifejezetten olcson kerulhet piacra:
a szemelyszallito valtozat kb. 2,2 millio forintnak megfelelo osszegbe kerul majd. Ehhez kepest egy joval zajosabb, bonyolultabb, szervizigenyesebb es nagyobb karosanyag-kibocsatasu hibrid-auto minimum ennek az osszegnek a duplajaba, vagy meg tobbe kerul, emellett draga, nehez es mergezo akkumulatorok beepiteset igenyli. Ezek utan csak remelni tudjuk, hogy a legauto hamar elterjed es legalabb a nagyvarosokban furikazo taxik es furgonok egy reszet kivalthatja.


Honlap

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Bocs de annyira zavaró ez a betűszín nem tudom elovasni. Nem változtatnád meg.
BL

Putyilov írta...

megtörtént

htlecso írta...

Miért néz ki úgy a blogod mint egy cigányszoknya? :)

Putyilov írta...

Mert cigánymonitoron nézed. :)

htlecso írta...

:) Te purdé